België bestaat uit drie gewesten (art. 3, grondwet). Ze zijn bevoegd voor economische aangelegenheden en zaken die vooral met het 'grondgebied' samenhangen.
Bron: Bpol |
Gewest | Hoofdstad | Taal | Inwoners (2020) | |
---|---|---|---|---|
1 | Vlaams Gewest | Brussel | Nederlands | 6.629.143 |
2 | Waals Gewest | Namen (Namur) | Frans en Duits | 3.645.243 |
3 | Brussels Hoofdstedelijk Gewest | Brussel (Bruxelles) | Frans en Nederlands | 1.218.255 |
Totaal | 11.492.641 |
Het inwonersaantal (januari 2020) komt van de Stabel van de Federale Overheidsdienst Economie.
De wet geeft zeer veel specifieke bevoegdheden aan de gewesten. De lijst is lang en complex. Hier kan je de verschillende bevoegdheden ontdekken.
Enkel indien het expliciet in een wet staat, zijn de gewesten bevoegd. Alles komt eerst aan het federale niveau toe, maar via een 'bijzondere' wet, kunnen er bevoegdheden aan de gewesten toegewezen worden. Deze wetten, die in de loop der tijd gestemd werden, zijn complex. Heel vaak krijgt het gewest een bevoegdheid, maar blijven er toch nog een aantal zaken op een ander politiek niveau. Dit maakt het complex. Aan de andere kant zou het misschien ook heel vreemd zijn als Vlaanderen heel andere regels dan Wallonië en Brussel hanteert.
Sommigen vinden het nu al vreemd dat je in Wallonië standaard 90 km/uur mag rijden op wegen buiten de bebouwde kom (zonder dat er borden staan), terwijl dit in Vlaanderen en Brussel 70 km/uur is. Ook dat je op een andere manier je 'Belgisch' rijbewijs moet halen in Vlaanderen dan in Wallonië kan je vreemd vinden. Toch is dit mede het resultaat van Vlamingen die op Vlaamse partijen stemmen die graag veel bevoegdheden bij Vlaanderen hebben (of het einde van België wensen). Ook de Franstalige PS vaart regelmatig een regionalistische koers.
Dit zijn de belangrijkste bevoegdheden van de gewesten. Wil je ze meer in detail kennen? Dan kan je hieronder op het thema klikken om delen van de wet te zien. Maar wees gewaarschuwd, de wetten zijn complex.
De grondwet (art. 39) bepaalt dat de wet alles kan overhevelen naar de gewesten indien hiervoor een wet gestemd werd met een bijzondere meerderheid zoals beschreven in art. 4 van de grondwet. Deze 'bijzondere' meerderheid zorgt ervoor dat er naast een 2/3 meerderheid in de Kamer/Senaat, er ook een 2/3 meerderheid moet zijn in elke taalgroep van de Kamer/Senaat. Dit systeem bevoorrecht de kleinste taalgroep in België, momenteel de Franstaligen. Dit zegt art. 4 van de grondwet: 'de meerderheid van de stemmen in elke taalgroep van elke Kamer, op voorwaarde dat de meerderheid van de leden van elke taalgroep aanwezig is en voor zover het totaal van de ja-stemmen in beide taalgroepen twee derden van de uitgebrachte stemmen bereikt'. Indien zo een wet gestemd wordt, spreken we van een 'bijzondere wet'.
De belangrijkste bijzondere wet die dit voor Vlaanderen en Wallonië regelt is de Bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen. Voor Brussel is dit pas later gestemd en geldt de Bijzondere wet met betrekking tot de Brusselse Instellingen van 12 januari 1989. Natuurlijk werd deze wet verschillende keren aangepast na de verschillende staatshervormingen. In deze bijzondere wet vinden we een groot deel van de bevoegdheden die de gewesten vandaag hebben (zie art. 6 en art. 7 van deze bijzondere wet).
Ruimtelijke ordening
Bron: En.wikipedia.org
Toch blijft de federale overheid bevoegd voor:
Affiche appartement te huur
Bron: www.ava.be
Landbouw
Bron: Buzzardlawfirm.com
Aangezien de gewesten bevoegd zijn voor het gewestelijk openbaar vervoer, heeft elk gewest haar vervoersmaatschappij:
Vlaanderen: De Lijn |
Wallonië: TEC (Transport en commun) |
Brussel: MIVB (Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel) STIB (Société des transports intercommunaux de Bruxelles) |
Relges rond het houden van (huis)dieren
Bron: www.maxpixel.net
Enkel het wetenschappelijk onderzoek voor de materies waarvoor het gewest bevoegd is.
Enkel ontwikkelingssamenwerking indien het gaat over materies waarvoor het gewest bevoegd is.
De wet stelt expliciet dat in vele gevallen de regeringen van ons land goed met elkaar moeten overleggen:
De gewesten en gemeenschappen zijn het gevolg van verschillende staatshervormingen. De oorzaak waren verschillende politieke meningsverschillen tussen Vlamingen en Walen. Zo waren er verschillende visies over cultuur (onderwijs in het Nederlands) en economie (vroeger was Vlaanderen het arme deel).
Daarom wilde in de eerste plaats Wallonië meer economische onafhankelijkheid. Ook Vlamingen hadden een eis, zij wilden meer culturele onafhankelijkheid (Nederlands werd in België pas een officiële taal in 1898), hoger onderwijs was in het Frans... Na zes staatshervormingen zijn de gewesten en gemeenschappen zoals we ze vandaag kennen, klaar.
Merk op dat de organen voor het Vlaams Gewest, dezelfde zijn voor de Vlaamse Gemeenschap. Zij vallen immers samen, er is maar één Vlaamse regering en maar één Vlaams parlement.
Ook het Waals Gewest kan volgens de grondwet bevoegdheden overdragen aan de Duitstalige Gemeenschap. Zo kan de Duitstalige Gemeenschap dus enkele gewestbevoegdheden uitoefenen. Een voorbeeld hiervan is werkgelegenheid. Er zouden slechts 3 gewestinstellingen mogen zijn die zich hiermee bezighouden (Vlaams, Waals en Brussels Gewest), toch heeft ook de Duitstalige Gemeenschap haar eigen instelling:
Vlaanderen: VDAB (Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding) | Wallonië: Le Forem (L'Office wallon de la formation professionnelle et de l'emploi) |
Brussel: Actiris (samentrekking Actief en Iris) |
Duitstalige Gemeenschap: ADG (Arbeitsamt der Deutschsprachigen Gemeinschaft) |
Het doorgeven van bevoegdheden tussen de gewesten en gemeenschappen wordt met een moeilijk woord de asymmetrische structuur van België genoemd.
Door decreten te stemmen heeft ook de Federatie Wallonië-Brussel bevoegdheden aan het Waals Parlement gegeven. Dit maakt dat de situatie in Wallonië soms nog complexer wordt ervaren.
Voorbeelden van zaken die ook door het Waals Gewest behandeld worden, terwijl dit eigenlijk gemeenschapsbevoegdheden zijn:
Update pagina: 4 november 2020
Log in | Belgische politiek - Belgische staatsstructuur | info@bpol.be